Sorotan 2008 (1) - Ekspedisi Bukit Tabuh 2008

Sunday, January 4, 2009,

30 November 2008 - Unit Kerja Jemaah (UKJ) Hulu Kelang dengan kerjasama Pusat Khidmat Masyarakat ADUN Hulu Kelang dan Ulu Klang Youth Club (UKYC) telah menganjurkan satu ekspedisi mendaki Bukit Tabuh yang terletak di Hulu Kelang, Gombak, Selangor Darul Ehsan.

Ekspedisi sehari itu telah disertai oleh seramai 30 orang remaja dan belia sekitar Hulu Kelang, 10 orang urusetia serta 3 orang pegawai dari Pejabat Renjer Hutan Gombak, Selangor.

Program ini direncana bagi memberi peluang kepada golongan belia dan remaja untuk terlibat di dalam aktiviti sukan lasak dan rekreasi. Juga menjadi objektif penganjuran program ini untuk menarik golongan belia dan remaja mengamalkan gaya hidup yang sihat dan cergas serta untuk mencintai dan menghargai alam sekitar serta mendekati kebesaran ciptaan Allah.

Pendakian dimulakan dengan ucapan perasmian oleh ADUN Hulu Kelang, Tuan Haji Saari Sungib dan seterusnya taklimat keselamatan oleh En. Husni dari Pejabat Renjer Gombak. Seterusnya pendakian bermula dengan para peserta dibahagikan kepada lima kumpulan dan setiap kumpulan ditemani oleh seorang urusetia. Pendakian memakan masa selama hampir sejam setengah sebelum kesemua para peserta tiba di puncak. Sekurang-kurangnya terdapat tiga buah puncak bukit yang berjaya ditawan oleh para peserta ekspedisi kali ini.


Bukit Tabuh ini merupakan sebuah khazanah dunia di mana ia menempatkan Permatang Kuarza yang terpanjang di dunia. Keindahan semulajadi bukit ini sememangnya menarik perhatian pencinta alam semulajadi untuk melawat dan mendaki ke puncak bukit ini. Dari atas puncak Bukti Tabuh ini, para peserta berpeluang melihat keseluruhan kawasan Empangan Klang Gate yang menjadi sumber bekalan air buat warga Lembah Kelang.

Penganjuran program ekspedisi seumpama ini wajar diteruskan lagi pada masa akan datang bagi memberi peluang kepada golongan belia dan remaja untuk menyertai aktiviti-aktiviti yang bermanfaat sebegini.

Lihat gambar di sini

Lajnah Penerangan, Informasi & Komunikasi
Unit Kerja Jemaah (UKJ) Hulu Kelang

0 comments:

Post a Comment

Hubungi kami di:
Pemuda PAS Hulu Kelang
No 302 Jalan Permata 6, Taman Permata, Hulu Kelang 53300 Kuala Lumpur
pkkmhk@gmail.com