Menyertai Jambori Amal Kebangsaan 2009

Tuesday, November 3, 2009,

Sg Besar, Selangor - Jambori Amal Peringkat Kebangsaan kali ke-17 telah berlangsung di sini dari 30 Oktober hingga 1 November 2009. UKJ Hulu Kelang telah menghantar peserta seramai 9 orang untuk menyertai kontijen Jabatan Amal Negeri Selangor.

Negeri Selangor telah diberi penghormatan untuk menjadi tuan rumah bagi program Jambori pada tahun ini. Tambahan pula, Unit Amal kini sudah dinaiktaraf menjadi Jabatan Amal selaras dengan perkembangan semasa organisasi ini. Pelbagai pembaharuan dirancang di bawah Ketua Pengarah Amal Malaysia yang baru dilantik, Sdr Juhari Osman, antaranya ialah perubahan pada logo yang boleh dilihat di sini

Pelbagai acara dilangsung dan dipertandingkan di antara kontijen2 Jabatan Amal negeri-negeri sepanjang 2 hari program berlangsung. Antaranya pertandingan kawad, khemah terbaik, nasyid, pentomin, pidato, masakan survival, tarik tali dan juga acara menyelamat. Di akhir Jambori, juara keseluruhan dimenangi oleh Kontijen Jabatan Amal Negeri Kelantan Darul Naim.

Majlis perasmian penutup telah disempurnakan oleh Presiden PAS, Dato Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang. Dalam ucapannya beliau memuji kerja-kerja amal yang selama ini telah dilakukan oleh Unit Amal. Kerja-kerja kemasyarakatan, kebajikan dan juga amanah2 parti yang telah dipikul oleh Unit Amal selama ini harus diterus dan diperkasakan.

Tuan Guru Presiden juga membaca beberapa potong hadis yg menyentuh tentang keutamaan kerja-kerja amal jamai kemasyarakatan berbanding hidup bersendirian dan beribadah kepada Allah semata-mata. Pesan beliau lagi, anggota Amal adalah ibarat akar-akar pohon yang mendokongi pohon buah-buahan. Jadilah pohon buah-buahan yang apabila dibaling kepadanya oleh kanak-kanak dengan batu dan kayu, dibalasnya dengan buah-buahan.

Peristiwa Peperangan Khaibar juga sempat disampaikan oleh Tuan Guru Presiden. Tatkala Rasulullah SAW menyeru nama Saidina Ali KW untuk mengetuai angkatan perang menyerang Yahudi Khaibar, diberitakan Ali sedang kesakitan. Tetapi apabila Saidina Ali mendapat tahu beliau diamanahkan untuk mengetuai angkatan perang tersebut, terus beliau menyahut panji-panji Islam walau di dalam kesakitan untuk mengetuai angkatan perang tersebut. Menyatakan betapa perlu anggota Amal sekalian siap siaga menerima dan melaksanakan arahan pimpinan.

Jambori Amal Kebangsaan ini melabuhkan tirainya dengan setiap anggota Amal bersalaman penuh ukhuwah sesama mereka dan sesama Ahli Lembaga Pengarah Jabatan Amal Malaysia. Kita jumpa lagi di Jambori Amal tahun hadapan di negeri Melaka!!!

Mendaftar diri di Khemah Kontijen Selangor

Kontijen Amal Selangor segak di Majlis Penutup (ahli Gombak/Hulu Kelang mendominasi barisan hadapan)

Pasukan tarik tali Selangor...tenang sebelum perlawanan bermula

Dato Seri Tuan Guru Presiden PAS menyampaikan ucapan penutup

Peserta Gombak bergambar kenangan

Lagi foto lihat di album ini


Lajnah Penerangan, Informasi & Komunikasi
Unit Kerja Jemaah (UKJ) Hulu Kelang

0 comments:

Post a Comment

Hubungi kami di:
Pemuda PAS Hulu Kelang
No 302 Jalan Permata 6, Taman Permata, Hulu Kelang 53300 Kuala Lumpur
pkkmhk@gmail.com