Pemuda yang Khusyu' Penyebab Bala Allah Ditangguh

Wednesday, September 2, 2009,

Catatan penyampaian oleh Ustaz Kamaruzzaman Abdullah (Exco DPP Negeri Terengganu) dalam Usrah Gabungan di Markaz Tarbiyah PAS Taman Melewar, 31 Ogos 2009.

Salah satu golongan yang menjadi sebab Allah menangguhkan balaNya terhadap ummah adalah golongan pemuda yang khusyu'. Kisah-kisah para pemuda yang khusyu' ini banyak dicatatkan dalam sirah Ar-Rasul SAW.

1. Kisah Abu Dujanah di dalam Peperangan Uhud. Ketika peristiwa peperangan ini beliau berumur sekitar 30-an. Diriwayatkan selepas Bukit Uhud yang pada awalnya dikawal oleh pemanah-pemanah Islam jatuh ke tangan tentera kuffar yang diketuai oleh Khalid Al-Walid, berlakulah serangan yang hebat ke atas tentera Islam oleh tentera Khalid Al-Walid.

Dan dalam keadaan diasak hebat, Rasulullah SAW pula telah terperosok ke dalam sebuah lubang di bawah Bukit Uhud. Manakala tentera kuffar menghalakan panahan mereka ke arah Nabi SAW ke arah muka baginda SAW. Menyedari keadaan ini, Abu Dujanah terus menjadi pelindung kepada Nabi SAW daripada serangan tersebut. Kali pertama anak panah menuju ke dada Abu Dujanah, beliau terus bertahan. Kali kedua anak panah turut menembusi tubuh beliau, masih bertahan. Dan anak panah ketiga tepat menembusi tekak beliau dan terus beliau tumbang.

Tatkala melihat tumbangnya Abu Dujanah, Rasulullah SAW terus meriba beliau dan menitiskan air mata melihat pengorbanan seorang anak muda. Lantas baginda menjanjikan syurga kepada beliau atas syahidnya Abu Dujanah dalam mempertahankan baginda SAW daripada serangan tentera kuffar.

2. Kisah Sawwad Al-Ghasiyah di dalam Peperangan Badar Al-Kubra. Semasa baginda SAW memeriksa perbarisan tentera muslimin, perut Sawwad yang sedikit terkehadapan telah dibetulkan oleh Nabi SAW dengan batang sugi.

Diriwayatkan Sawwad berasa tersinggung dan malu apabila diperlakukan sedemikian oleh Rasulullah SAW di hadapan sekalian para sahabat. Terus beliau menyeru kepada Nabi SAW untuk membalas tindakan Nabi SAW yang telah memalukannya. Nabi SAW pun atas dasar ingin menjaga moral dan semangat para sahabat tentera muslimin supaya tidak berlaku sebarang pertikaian merelakan Sawwad untuk melakukan apa sahaja kepada baginda SAW pada hari tersebut.

Lantas Sawwad meminta Nabi SAW untuk menyelak jubah baginda. Sebaik diselak, terserlah dada Nabi SAW yang putih melepak dan Sawwad terus meluru dan memeluk serta mengucup dada Rasulullah SAW. Rasulullah SAW terus bertanya, "Apakah yang kamu lakukan ini Sawwad?". Sawwad menjawab beliau ingin memeluk dan mengucup Rasulullah SAW buat kali terakhir sebelum bertemu syahid di medan Badar.

Dan terbukti di dalam Peperangan Badar Al-Kubra itu, Sawwad telah bertemu syahid dan kucupan dan pelukannya terhadap Nabi SAW itu adalah yang terakhir.


Manakala pesan Dr Abdullah Nasih Ulwan (yang amat terkenal dengan kitab Tarbiyyatul Awlad) yang melahirkan kerisauannya terhadap anak-anak muda masa kini. Kerisauannya adalah terhadap keyakinan anak muda terhadap perjuangan Islam.

Justeru beliau menyeru anak-anak muda untuk :

1. Mesti mempunyai keyakinan yang tulus
2. Mesti memilih teman-teman perjuangan yang baik
3. Mesti berjiwa besar


Rasulullah SAW berpesan, "pada zaman ini, orang yang memegang agama ibarat menggenggam bara api". Oleh itu pada peribadi Nabi SAW itu haruslah dicontohi sepenuhnya.

1. Uswah : mempunyai keperibadian yang baik. Jadilah air mutlak yang suci dan menyucikan dan bukan air mustakmal yang suci tetapi tidak boleh menyucikan

2. Qudwah : mempunyai daya kepimpinan yang baik


Kerana uslub musuh-musuh Islam yang sentiasa memerangi Islam dengan cara mengeringkan punca ruh keimanan orang muda. Justeru perjuangan ini adalah suatu amanah dan bukannya sum'ah atau mencari populariti.

Wallahu ta'ala a'lam....alert untuk semua pemuda!!


Lajnah Penerangan, Informasi & Komunikasi
Unit Kerja Jemaah (UKJ) Hulu Kelang

0 comments:

Post a Comment

Hubungi kami di:
Pemuda PAS Hulu Kelang
No 302 Jalan Permata 6, Taman Permata, Hulu Kelang 53300 Kuala Lumpur
pkkmhk@gmail.com