Terus Beramal di Penghujung Ramadhan

Wednesday, September 16, 2009,

Hulu Kelang - Pada minggu terakhir Ramadhan, UKJ Hulu Kelang terus aktif dalam gerakerjanya. Keunikan dan keistimewaan Ramadhan selaku syahrul jihad dan semangat Badar Al-Kubro seperti yg selalu ditaujihatkan di dalam pengisian-pengisian selama ini diterjemahkan dalam tindakan dan program. Ramadhan tidak menghalang UKJ Hulu Kelang untuk bersikap mandom, tetapi terus aktif berprogram mengikut kesesuaian di dalam bulan Ramadhan Al-Mubarak yg akan pergi meninggalkan kita tidak berapa lama lagi.

Berikut adalah paparan kegiatan UKJ Hulu Kelang pada hujung minggu terakhir dalam bulan Ramadhan tahun ini.

1. Ekspedisi Dakwah ke Kampung Orang Asli Kemensah bersama Lajnah Dakwah dan Pembelaan Islam Dewan Pemuda PAS Pusat

Kemensah - Bersama Lajnah Dakwah dan Pembelaan Islam Dewan Pemuda PAS Pusat yg diketuai oleh Ustaz Riduan Md Nor, UKJ Hulu Kelang telah turut serta membantu menyertai Ekspedisi Dakwah ke Perkampungan Orang Asli Kemensah di Hulu Kelang.

Program ringkas dan santai itu lebih bertujuan untuk membina hubungan dengan penduduk Orang Asli di situ sebagai sasaran dakwah seterusnya. Terdapat lebih kurang 22 buah keluarga yg menetap di sini di lebih kurang 15 buah rumah yg baru saja dibina oleh satu projek sumbangan projek bantuan rumah oleh kerajaan Persekutuan, walaupun masih belum dilengkapi dengan kemudahan elektrik dan bekalan air bersih. Sebelum ini mereka menetap di rumah-rumah tradisi perkampungan Orang Asli.

Dalam program ini, beberapa orang UKJ Hulu Kelang yg terlibat turut disertai oleh sukarelawan Lajnah Dakwah telah menyampaikan sumbangan barangan keperluan harian seperti beras, gula, tepung, mingak dan susu dari rumah ke rumah dan berinteraksi dengan penduduk-penduduk yg diziarahi.

Kehadiran rombongan kami menyampaikan sumbangan ini amat besar maknanya kepada penduduk di sini di musim perayaan Aidilfitri ini. Mereka tahu umat Islam sedang bersiap menyambut Aidilfitri, kerana banyaknya permintaan daripada peniaga-peniaga lemang di sekitar Lembah Kelang terhadap batang-batang buluh daripada mereka (sebatang buluh untuk lemang dijual dengan harga 50sen). Namun dengan hubungan dan interaksi awal ini akan membuka lembaran baru dalam kegiatan dakwah UKJ Hulu Kelang pada masa akan datang.

Taklimat disampaikan sebelum memulakan ziarah

Ziarah dan sumbangan disampaikan dari rumah ke rumah

Sumbangan barangan keperluan oleh wakil Lajnah Dakwah DPPP

Begitu banyak sekali anjing...mengharapkan jua bantuan??

Bergambar bersama di akhir program


2. Konvoi Ramadhan Badan Perhubungan PAS Selangor

Gombak - UKJ Hulu Kelang turut serta dalam satu Konvoi Ramadhan Badan Perhubungan PAS Negeri Selangor ke kawasan Gombak bersama Dewan Pemuda PAS Kawasan Gombak dan PAS Kawasan Gombak. Konvoi peringkat Gombak bermula dari Taman Templer menuju ke Gombak Setia dan akhirnya menamatkan perjalanan di Hulu Kelang.

Pesuruhjaya PAS Negeri Selangor, Dato Dr Hasan Ali telah mengetuai rombongan PAS Negeri Selangor ke kawasan Gombak dan beberapa lokasi telah dilawati di samping program-program sumbangan yg telah diatur di sepanjang lokasi yg dilawati.

Konvoi ini sebagai usaha PAS untuk menyemarakkan bulan Ramadhan dan berinteraksi bersama masyarakat serta menyampaikan sumbangan daripada PAS Negeri Selangor kepada golongan-golongan yg memerlukan sempena ketibaan Aidilfitri ini.

Konvoi yg dijalankan telah menyemarakkan semangat pemuda-pemuda di bulan Ramadhan ini di samping mengembangkan syiar Islam ke seluruh masyarakat khususnya di Gombak dan Hulu Kelang ini. Mungkin juga ramai merasakan ia sebagai pemanas badan menjelang PRK Bagan Pinang kelak....Allahu Akbar!!


Sebahagian peserta konvoi di hadapan Masjid Kg Nakhoda

Aksi berani mati 2 orang pemuda Gombak menahan lalulintas

Menyediakan barang sumbangan

Di lokasi terakhir program, Unit Amal Hulu Kelang dan DPPG


Lajnah Penerangan, Informasi & Komunikasi
Unit Kerja Jemaah (UKJ) Hulu Kelang

0 comments:

Post a Comment

Hubungi kami di:
Pemuda PAS Hulu Kelang
No 302 Jalan Permata 6, Taman Permata, Hulu Kelang 53300 Kuala Lumpur
pkkmhk@gmail.com